Luchtvering 1992 1990 2014 1998

235 producten(en)

  1. Mercedes S-Klasse W221 Airmatic Luchtvering Compressor A2213201704
    spare part
  2. Mercedes Vito W638 Veerbalg achterzijde | Luchtveer Mercedes W638 A6383280601
  3. Land Rover Discovery II compressor
    spare part
  4. Range Rover P38 DUNLOP Veerbalg REB101740
  5. BMW 5-serie F11 Ventielblok | 2-weg magneetventiel | Valve Block Luchtvering
    spare part
  6. Jaguar XJ Serie X351 MK4 Luchtvering Compressor AMK C2D5825
    spare part
  7. Range Rover P38 DUNLOP Veerbalg achterzijde RKB101460
  8. Audi A6 C6 Avant Compressor 4B0616007A
    spare part
  9. Audi Q7 Veerbalg Luchtvering Voorzijde Rechts | AUDI Q7 luchtveer voorzijde rechts 7L8616404B 7L8616040D
  10. Porsche Cayenne 92A Luchtvering Compressor | Continental 95835890101
    spare part
  11. Valve Block Ventieleenheid 95535890300
    spare part
  12. 7P0616006E
    spare part
  13. Touareg 2 Valve Block Ventieleenheid 7P0698014
    spare part
  14. JEEP GRAND CHEROKEE LUCHTVERING COMPRESSOR | JWK2-A314-ADFU
  15. Porsche Cayenne 92A Luchtvering Compressor | Continental 95835890101
  16. Porsche Panamera 970 luchtvering compressor 97035815109
  17. 7P0616006E
  18. BMW X6 E71 WABCO Ventielblok | 2-weg magneetventiel
    spare part
  19. BMW X6 E71 E72 Ventielblok | 2-weg magneetventiel luchtvering
  20. Audi Q7 4L Veerpoot Luchtvering Voorzijde Links 7L8616039D
  21. Audi Q7 4L Veerpoot Luchtvering Voorzijde Rechts 7L8616040D
  22. Volkswagen Phaeton 3D kruisventiel | ventielblok 3D0616013B
    spare part
  23. Mercedes Vito W638 compressor A6383280502
  24. Mercedes V-Klasse W638 Luchtvering Compressor | Mercedes W638 Airmatic Compressor Unit A6383280402
  25.  VW Phaeton WABCO Compressor Luchtvering 3D0616005P
    spare part
  26. Mercedes CL-Klasse W216 Airmatic Luchtvering Compressor
    spare part
  27. Mercedes GL-Klasse X164 Luchtvering Compressor
    spare part
  28. Mercedes R-Klasse W251 Airmatic Luchtvering Compressor A2513202604
    spare part
  29. Mercedes R-Klasse W251 Airmatic Luchtvering Compressor Full Air-Suspension A2513202704
    spare part
  30. BMW 5-serie E39 Luchtvering Compressor 37226787616
  31. Iveco Daily Veerbalg Luchtvering Firestone Veerbalg 504035755
  32. Mercedes Sprinter Luchtvering Compressor
    spare part
  33. 8200026090
  34. Opel Movano Veerbalg | Luchtbalg Luchtvering Dunlop 4402486
  35. Nissan Interstar Veerbalg | Luchtbalg Luchtvering Dunlop 5501900QAA
  36. Opel Movano Luchtvering Compressorunit
    Opel Movano Luchtvering Compressorunit Dunlop 4403481
    Originele Opel Movano Compressorunit ten behoeve van de luchtvering/ Air-suspension (niveauregeling) van de OPEL MOVANO modellen (Productiedata 1997 - 2010).
    € 1.778,40 € 1.469,75

Steeds vaker maken autofabrikanten in het duurdere segment de keuze om personenwagens niet meer uit te rusten met stalen springvering in combinatie met traditionele schokdempers, maar in plaats daarvan te kiezen voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen maar ook de veiligheid ten goede. Het systeem werd in 1909 voor het eerst toegepast bij vrachtwagens, maar is het laatste decennia door de komst van zeer luxe auto’s en SUV’s aan een ware opmars bezig.

Hoe werkt luchtvering?

Wat is veerkracht?

Lucht bestaat uit luchtdeeltjes die te comprimeren zijn, wanneer lucht wordt gecomprimeerd onstaat druk. Bij het wegvallen van druk nemen deze luchtdeeltjes opnieuw hun oorspronkelijke vorm aan. Het principe van de luchtveer bestaat uit het samendrukken en uitzetten van lucht. Een luchtveer kan dus een spiraalveer vervangen.

De luchtveer bestaat in essentie uit niets anders dan een zuiger en een cilinder. De luchtbalgen of zuigers persen de aanwezige lucht samen in de cilinder. De veerkracht (= draagkracht) van een luchtveer wordt bepaald door de diameter van de cirkel van de zuiger en de aanwezige overdruk in de luchtveer.

Hoe groter de cirkel, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Kleine wijzigingen in het cirkeloppervlak kunnen al een groot verschil maken in de draagkracht van de luchtveer. Door de aanpassing van de druk in de luchtveer, kan de draagkracht en de stijfheid van de veer worden aangepast. Hoe minder lucht, hoe stugger de vering; hoe meer lucht, hoe soepeler de vering.

In- en uitveren

Als de luchtveer uitgeveerd is, is de diameter van de veerbalg het kleinst. Bij het inveren rolt de veerbalg langs de rolzuiger af. De diameter van de veerbalg is dan het grootst.

Hoe groter de diameter van de veerbalg, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Bij het inveren wordt de lucht in de veerbalg samengedrukt. Als er weinig lucht in de veer zit, ontstaat een harde (sportieve) vering. Zit er veel lucht in de veerbalg, ontstaat een zachte (comfortabele) vering.

Constructie van luchtveren

Men spreekt over luchtveren, als er alleen gebruik wordt gemaakt van lucht als veerelement (en geen vloeistoffen of andere gassen).
Luchtveren bestaan uit:
een bovenste behuizing met buitenmantel;
de veerbalg van de luchtveer;
eventueel : een hulpreservoir
een trillingsdemper (schokdemper) die in de veer geïntegreerd zit.

In een “volledig dragend” luchtveringsysteem zijn aan alle wielen alleen luchtveren als dragende veerelementen aangebracht. In “gedeeltelijk dragend” luchtveringsysteem zorgt een combinatie van stalen veren en gasdrukveren (met hydraulische of pneumatische regeling) voor de vering. (hulpvering)

Luchtvering personenwagens

Met behulp van een compressor wordt lucht in het expansievat opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (elektronisch ingesteld), slaat de compressor automatisch aan en vult deze het expansievat weer tot de gewenste druk.

Zodra de bestuurder de instelling van de vering verandert in het voertuig, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).

Voordelen luchtvering

Afstelling
Een luchtveringsysteem heeft als voordeel dat het heel precies kan worden afgesteld. Via een uitwendig reservoir aan de luchtveer kan omgeschakeld worden van een klein naar een groot luchtvolume. Een klein luchtvolume levert een stugge veer op; een groot volume geeft soepelheid. Daarnaast is ook de luchtdruk aanpasbaar.

Aangepaste demping per wiel
Via een elektronische regeleenheid kan bij de meeste merken de demping per wiel aangepast worden aan het wegdek: flexibeler bij slecht wegdek, en stugger op snelwegen. De bestuurder kan zelf ook het “karakter” van de vering bijstellen: zachter (comfort) of wat harder (sportief).

Regeling van de hoogte van het voertuig
Via de luchtvering kan ook de hoogte van het voertuig geregeld worden. Bij een zware belading bijvoorbeeld, wordt er automatisch voor gezorgd dat de personenwagen toch op optimale hoogte blijft. Ook kan er meer bodemvrijheid worden gecreëerd door de hoogte van de luchtvering in te stellen. Dit is vaak mogelijk bij terreinauto’s en SUV’s.

Comfort bij het in- en uitstappen
De luchtvering zorgt ook voor comfort bij het in- en uitstappen: de wagen wordt op dat ogenblik automatisch in hoogte verlaagd.

Verbeterde stabiliteit en aerodynamische eigenschappen
De luchtvering brengt een voertuig dat op snelheid is bovendien dichter bij de grond om zo de stabiliteit en de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Voor snelle ritten op de snelweg bijvoorbeeld, is het beter wanneer het voertuig lager ligt omwille van het verbruik en de stabiliteit.

Wenst u meer informatie of heeft u vragen omtrent luchtvering in het algemeen of luchtvering onderdelen in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

Airsus Luchtveringsystemen, uw partner in betaalbare after-market luchtvering onderdelen!