Luchtvering 1992 2019

114 producten(en)

  1. Valve Block Ventieleenheid 95535890300
    spare part
  2. Touareg 2 Valve Block Ventieleenheid 7P0698014
    spare part
  3. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde met ADS 37106882824
  4. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde zonder ADS 37106897849
  5. Porsche Cayenne 9Y ventielblok | magneetventiel 958616013A
  6. Mercedes Luchtfilter A2203200069
  7. Voss Koppeling 4mm | Automotive Knelringkoppeling
    spare part
  8. Voss Koppeling 6mm | Automotive Knelringkoppeling
    spare part
  9. Luchtvering Noodreparatieset 4mm
  10. Luchtvering reparatieset 6mm
  11. Compressor Isolatierubbers
  12. Jaguar XJ X350 Stuurmodule C2C 24172 C2C 37299
    spare part
  13. Renault Master 3 X62 Ventielblok Kleppeneenheid 983208013R
  14. Mercedes C-Klasse W205 luchtvering compressor WABCO A0993200004
    spare part
  15. Audi Q7 veerbalg links achterzijde 4M0616001Q
  16. Audi Q7 4M veerbalg rechts achterzijde 4M0616002Q
  17. Fiat Ducato luchtvering compressor OEM
    spare part
  18. Citroën Jumper luchtvering compressor OEM
    spare part
  19. OEM 5280 W4
    spare part
  20. Porsch Macan Ventielblok
    spare part
  21. Porsche Macan luchtvering compressor 95B 698 010
  22. BMW X6 F16 veerbalg achterzijde
  23. LR095838
    spare part
  24. Ventieleenheid A0993200058
  25. Mercedes M-Klasse W166 veerbalg achterzijde A1663200325
  26. Mercedes S-Klasse W222 Ventielblok Luchtvering | magneetventiel | Ventieleenheid
  27. Maserati Levante ventielblok
    Maserati Levante magneetventiel | ventieleenheid 670032006 Origineel
    Maserati Levante originele ventieleenheid luchtvering | 5-weg magneetventiel | Valve Block ten behoeve van de luchtvering/ Air-suspension van de Maserati Levante (Productiedata vanaf 2016 - ).
    € 428,99 € 354,54
  28. Audi Q7 4M ventielblok 4M0616013
  29. Tesla Model S veerpoot voorzijde
    Tesla Model S veerpoot voorzijde
    Tesla Model S veerpoot voor de voorzijde links of rechts voor modellen met All Wheel Drive.
    € 821,59 € 679,00
  30. Tesla Model S veerpoot achterzijde
    Tesla Model S veerpoot achterzijde Arnott
    Tesla Model S veerpoot voor de achterzijde links of rechts voor modellen met All Wheel Drive.
    € 882,09 € 729,00
  31. BMW X5 F15 Luchtvering Compressor 37206875177
    spare part
  32. Porsche Macan Compressor
    spare part
  33. Mercedes S-Klasse W222 luchtvering compressor AMK
    spare part
  34. Mercedes S-Klasse W222 luchtvering compressor Dunlop
  35. Audi A7 4G Luchtvering Compressor OEM WABCO 4G0616005D
  36. BMW 7-Serie G11 G12 compressor 37206861882

Steeds vaker maken autofabrikanten in het duurdere segment de keuze om personenwagens niet meer uit te rusten met stalen springvering in combinatie met traditionele schokdempers, maar in plaats daarvan te kiezen voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen maar ook de veiligheid ten goede. Het systeem werd in 1909 voor het eerst toegepast bij vrachtwagens, maar is het laatste decennia door de komst van zeer luxe auto’s en SUV’s aan een ware opmars bezig.

Hoe werkt luchtvering?

Wat is veerkracht?

Lucht bestaat uit luchtdeeltjes die te comprimeren zijn, wanneer lucht wordt gecomprimeerd onstaat druk. Bij het wegvallen van druk nemen deze luchtdeeltjes opnieuw hun oorspronkelijke vorm aan. Het principe van de luchtveer bestaat uit het samendrukken en uitzetten van lucht. Een luchtveer kan dus een spiraalveer vervangen.

De luchtveer bestaat in essentie uit niets anders dan een zuiger en een cilinder. De luchtbalgen of zuigers persen de aanwezige lucht samen in de cilinder. De veerkracht (= draagkracht) van een luchtveer wordt bepaald door de diameter van de cirkel van de zuiger en de aanwezige overdruk in de luchtveer.

Hoe groter de cirkel, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Kleine wijzigingen in het cirkeloppervlak kunnen al een groot verschil maken in de draagkracht van de luchtveer. Door de aanpassing van de druk in de luchtveer, kan de draagkracht en de stijfheid van de veer worden aangepast. Hoe minder lucht, hoe stugger de vering; hoe meer lucht, hoe soepeler de vering.

In- en uitveren

Als de luchtveer uitgeveerd is, is de diameter van de veerbalg het kleinst. Bij het inveren rolt de veerbalg langs de rolzuiger af. De diameter van de veerbalg is dan het grootst.

Hoe groter de diameter van de veerbalg, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Bij het inveren wordt de lucht in de veerbalg samengedrukt. Als er weinig lucht in de veer zit, ontstaat een harde (sportieve) vering. Zit er veel lucht in de veerbalg, ontstaat een zachte (comfortabele) vering.

Constructie van luchtveren

Men spreekt over luchtveren, als er alleen gebruik wordt gemaakt van lucht als veerelement (en geen vloeistoffen of andere gassen).
Luchtveren bestaan uit:
een bovenste behuizing met buitenmantel;
de veerbalg van de luchtveer;
eventueel : een hulpreservoir
een trillingsdemper (schokdemper) die in de veer geïntegreerd zit.

In een “volledig dragend” luchtveringsysteem zijn aan alle wielen alleen luchtveren als dragende veerelementen aangebracht. In “gedeeltelijk dragend” luchtveringsysteem zorgt een combinatie van stalen veren en gasdrukveren (met hydraulische of pneumatische regeling) voor de vering. (hulpvering)

Luchtvering personenwagens

Met behulp van een compressor wordt lucht in het expansievat opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (elektronisch ingesteld), slaat de compressor automatisch aan en vult deze het expansievat weer tot de gewenste druk.

Zodra de bestuurder de instelling van de vering verandert in het voertuig, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).

Voordelen luchtvering

Afstelling
Een luchtveringsysteem heeft als voordeel dat het heel precies kan worden afgesteld. Via een uitwendig reservoir aan de luchtveer kan omgeschakeld worden van een klein naar een groot luchtvolume. Een klein luchtvolume levert een stugge veer op; een groot volume geeft soepelheid. Daarnaast is ook de luchtdruk aanpasbaar.

Aangepaste demping per wiel
Via een elektronische regeleenheid kan bij de meeste merken de demping per wiel aangepast worden aan het wegdek: flexibeler bij slecht wegdek, en stugger op snelwegen. De bestuurder kan zelf ook het “karakter” van de vering bijstellen: zachter (comfort) of wat harder (sportief).

Regeling van de hoogte van het voertuig
Via de luchtvering kan ook de hoogte van het voertuig geregeld worden. Bij een zware belading bijvoorbeeld, wordt er automatisch voor gezorgd dat de personenwagen toch op optimale hoogte blijft. Ook kan er meer bodemvrijheid worden gecreëerd door de hoogte van de luchtvering in te stellen. Dit is vaak mogelijk bij terreinauto’s en SUV’s.

Comfort bij het in- en uitstappen
De luchtvering zorgt ook voor comfort bij het in- en uitstappen: de wagen wordt op dat ogenblik automatisch in hoogte verlaagd.

Verbeterde stabiliteit en aerodynamische eigenschappen
De luchtvering brengt een voertuig dat op snelheid is bovendien dichter bij de grond om zo de stabiliteit en de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Voor snelle ritten op de snelweg bijvoorbeeld, is het beter wanneer het voertuig lager ligt omwille van het verbruik en de stabiliteit.

Wenst u meer informatie of heeft u vragen omtrent luchtvering in het algemeen of luchtvering onderdelen in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

Airsus Luchtveringsystemen, uw partner in betaalbare after-market luchtvering onderdelen!