Luchtvering 2000 2022

205 producten(en)

  1. BMW X5 E53 Rechtsachter 37126750356
  2. BMW X5 E53 OEM 37116761443
    spare part
  3. Mercedes S-Klasse W220 gereviseerde veerpoot achter
    spare part
  4. Mercedes S-klasse W220 Veerpoot Achterzijde Nieuw
  5. Luchtvering Compressor BMW 7-serie E66
    spare part
  6. Mercedes Vito W638 Veerbalg achterzijde | Luchtveer Mercedes W638 A6383280601
  7. BMW X5 E53 Linksachter 37126750355
  8. Land Rover Discovery II compressor
    spare part
  9. Range Rover P38 DUNLOP Veerbalg REB101740
  10. BMW E70 E71 luchtleidingen luchtvering
  11. Range Rover P38 DUNLOP Veerbalg achterzijde RKB101460
  12. Audi A6 C6 Avant Compressor 4B0616007A
    spare part
  13. Mercedes S-Klasse W220 Veerpoot Voorzijde Nieuw
  14. Mercedes S-Klasse W220 Veerpoot Voorzijde Gereviseerd
  15. Valve Block Ventieleenheid 95535890300
    spare part
  16. Touareg 2 Valve Block Ventieleenheid 7P0698014
    spare part
  17. Audi A6 Allroad Luchtbalg 4Z7616051D
  18. Renault Espace veerbalgen 6025305198 | Renault Espace 3 luchtbalgen set
  19. BMW 7-Serie G11 G12 luchtleidingen luchtvering
  20. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde met ADS 37106882824
  21. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde zonder ADS 37106897849
  22. Porsche Cayenne 9Y ventielblok | magneetventiel 958616013A
  23. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde zonder ADS 37106897850
  24. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde 37106882823
  25. BMW 5-Serie G31 veerbalg reparatieset links achterzijde 37106882823
  26. BMW 5-Serie G31 veerbalg reparatieset rechts achterzijde 37106882824
  27. Mercedes S-Klasse W220 4Matic veerpoot rechts voorzijde A2203202238
  28. Mercedes S-Klasse W220 4Matic veerpoot links voorzijde A2203202138
  29. Porsche Panamera 971 Luchtvering Compressor 971616006
  30. Mercedes V-Klasse Vito W447 Veerbalg achterzijde
  31. Mercedes V-Klasse Vito W448 Veerbalg achterzijde
  32. Mercedes S-Klasse W220 Airmatic Veerpoot Voorzijde A2203202438 A2203205113
  33. Mercedes C-Klasse W206 compressorunit Continental A2063203407
    spare part
  34. Mercedes GLC C254/X254 compressorunit Continental A2543207002
    spare part
  35. Mercedes S-Klasse W222 Veerpoot Voorzijde rechts Gereviseerd | A2223204813
  36. Mercedes S-Klasse W222 Veerpoot Voorzijde links Gereviseerd | A2223204713

Steeds vaker maken autofabrikanten in het duurdere segment de keuze om personenwagens niet meer uit te rusten met stalen springvering in combinatie met traditionele schokdempers, maar in plaats daarvan te kiezen voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen maar ook de veiligheid ten goede. Het systeem werd in 1909 voor het eerst toegepast bij vrachtwagens, maar is het laatste decennia door de komst van zeer luxe auto’s en SUV’s aan een ware opmars bezig.

Hoe werkt luchtvering?

Wat is veerkracht?

Lucht bestaat uit luchtdeeltjes die te comprimeren zijn, wanneer lucht wordt gecomprimeerd onstaat druk. Bij het wegvallen van druk nemen deze luchtdeeltjes opnieuw hun oorspronkelijke vorm aan. Het principe van de luchtveer bestaat uit het samendrukken en uitzetten van lucht. Een luchtveer kan dus een spiraalveer vervangen.

De luchtveer bestaat in essentie uit niets anders dan een zuiger en een cilinder. De luchtbalgen of zuigers persen de aanwezige lucht samen in de cilinder. De veerkracht (= draagkracht) van een luchtveer wordt bepaald door de diameter van de cirkel van de zuiger en de aanwezige overdruk in de luchtveer.

Hoe groter de cirkel, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Kleine wijzigingen in het cirkeloppervlak kunnen al een groot verschil maken in de draagkracht van de luchtveer. Door de aanpassing van de druk in de luchtveer, kan de draagkracht en de stijfheid van de veer worden aangepast. Hoe minder lucht, hoe stugger de vering; hoe meer lucht, hoe soepeler de vering.

In- en uitveren

Als de luchtveer uitgeveerd is, is de diameter van de veerbalg het kleinst. Bij het inveren rolt de veerbalg langs de rolzuiger af. De diameter van de veerbalg is dan het grootst.

Hoe groter de diameter van de veerbalg, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Bij het inveren wordt de lucht in de veerbalg samengedrukt. Als er weinig lucht in de veer zit, ontstaat een harde (sportieve) vering. Zit er veel lucht in de veerbalg, ontstaat een zachte (comfortabele) vering.

Constructie van luchtveren

Men spreekt over luchtveren, als er alleen gebruik wordt gemaakt van lucht als veerelement (en geen vloeistoffen of andere gassen).
Luchtveren bestaan uit:
een bovenste behuizing met buitenmantel;
de veerbalg van de luchtveer;
eventueel : een hulpreservoir
een trillingsdemper (schokdemper) die in de veer geïntegreerd zit.

In een “volledig dragend” luchtveringsysteem zijn aan alle wielen alleen luchtveren als dragende veerelementen aangebracht. In “gedeeltelijk dragend” luchtveringsysteem zorgt een combinatie van stalen veren en gasdrukveren (met hydraulische of pneumatische regeling) voor de vering. (hulpvering)

Luchtvering personenwagens

Met behulp van een compressor wordt lucht in het expansievat opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (elektronisch ingesteld), slaat de compressor automatisch aan en vult deze het expansievat weer tot de gewenste druk.

Zodra de bestuurder de instelling van de vering verandert in het voertuig, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).

Voordelen luchtvering

Afstelling
Een luchtveringsysteem heeft als voordeel dat het heel precies kan worden afgesteld. Via een uitwendig reservoir aan de luchtveer kan omgeschakeld worden van een klein naar een groot luchtvolume. Een klein luchtvolume levert een stugge veer op; een groot volume geeft soepelheid. Daarnaast is ook de luchtdruk aanpasbaar.

Aangepaste demping per wiel
Via een elektronische regeleenheid kan bij de meeste merken de demping per wiel aangepast worden aan het wegdek: flexibeler bij slecht wegdek, en stugger op snelwegen. De bestuurder kan zelf ook het “karakter” van de vering bijstellen: zachter (comfort) of wat harder (sportief).

Regeling van de hoogte van het voertuig
Via de luchtvering kan ook de hoogte van het voertuig geregeld worden. Bij een zware belading bijvoorbeeld, wordt er automatisch voor gezorgd dat de personenwagen toch op optimale hoogte blijft. Ook kan er meer bodemvrijheid worden gecreëerd door de hoogte van de luchtvering in te stellen. Dit is vaak mogelijk bij terreinauto’s en SUV’s.

Comfort bij het in- en uitstappen
De luchtvering zorgt ook voor comfort bij het in- en uitstappen: de wagen wordt op dat ogenblik automatisch in hoogte verlaagd.

Verbeterde stabiliteit en aerodynamische eigenschappen
De luchtvering brengt een voertuig dat op snelheid is bovendien dichter bij de grond om zo de stabiliteit en de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Voor snelle ritten op de snelweg bijvoorbeeld, is het beter wanneer het voertuig lager ligt omwille van het verbruik en de stabiliteit.

Wenst u meer informatie of heeft u vragen omtrent luchtvering in het algemeen of luchtvering onderdelen in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

Airsus Luchtveringsystemen, uw partner in betaalbare after-market luchtvering onderdelen!