Luchtvering 2012 1998

271 producten(en)

  1. Audi Q7 4L Luchtvering Compressor | WABCO 4L0698007
    spare part
  2. Mercedes S-Klasse W221 Airmatic Luchtvering Compressor A2213201704
    spare part
  3. Mercedes Vito W638 Veerbalg achterzijde | Luchtveer Mercedes W638 A6383280601
  4. Land Rover Discovery II compressor
    spare part
  5. Range Rover P38 DUNLOP Veerbalg REB101740
  6. BMW 5-serie F11 Ventielblok | 2-weg magneetventiel | Valve Block Luchtvering
    spare part
  7. BMW E70 E71 luchtleidingen luchtvering
  8. Mercedes R-Klasse W251 Airmatic Veerbalg Voorzijde A2513203013
  9. Mercedes R-Klasse W251 Veerbalg Achterzijde A2513200425
  10. Jaguar XJ Serie X351 MK4 Luchtvering Compressor AMK C2D5825
    spare part
  11. Range Rover P38 DUNLOP Veerbalg achterzijde RKB101460
  12. LR041777
    spare part
  13. Audi A6 C6 Avant Compressor 4B0616007A
    spare part
  14. Audi Q7 Veerbalg Luchtvering Voorzijde Rechts | AUDI Q7 luchtveer voorzijde rechts 7L8616404B 7L8616040D
  15. Audi Q7 4L Veerbalg Luchtvering Voorzijde Links 7L8616403B 7L8616039D
  16. Audi Q7 Ventielblok Luchtvering | 5-weg magneetventiel | Ventieleenheid 7L0698014
    spare part
  17. Mercedes S-Klasse W221 Veerpoot Rechts Achterzijde Gereviseerd A2213205613
    Mercedes S-Klasse Airmatic Veerpoot Rechts Achterzijde Rechts Gereviseerd | A2213205613
    Mercedes S-Klasse W221 gereviseerde veerpoot luchtvering achterzijde rechts (2007-2013) zonder 4 Matic.
    € 744,92 € 615,64
  18. Porsche Cayenne 92A Luchtvering Compressor | Continental 95835890101
    spare part
  19. Valve Block Ventieleenheid 95535890300
    spare part
  20. Porsche Panamera Valve Block Ventieleenheid 97035815302
  21. Porsche Panamera 970 luchtvering compressor 97035815109
    spare part
  22. 7P0616006E
    spare part
  23. Touareg 2 Valve Block Ventieleenheid 7P0698014
    spare part
  24. Air Supply Unit 37206799419
    spare part
  25. Range Rover Sport Luchtvering Compressor Dunlop LR023964
  26. Mercedes S-Klasse W221 ABC Veerpoot Links Achterzijde Gereviseerd (geen AMG)
  27. Mercedes R-klasse W251 schokdemper luchtvering achterzijde | schokbreker met ADS A2513203131
  28. JEEP GRAND CHEROKEE LUCHTVERING COMPRESSOR | JWK2-A314-ADFU
  29. Renault Espace veerbalgen 6025305198 | Renault Espace 3 luchtbalgen set
  30. Porsche Cayenne 92A Luchtvering Compressor | Continental 95835890101
  31. Porsche Panamera 970 luchtvering compressor 97035815109
  32. 7P0616006E
  33. BMW X6 E71 WABCO Ventielblok | 2-weg magneetventiel
    spare part
  34. BMW X5 E70 Ventielblok | 2-weg magneetventiel luchtvering
  35. BMW X6 E71 E72 Ventielblok | 2-weg magneetventiel luchtvering
  36. Audi Q7 4L Veerpoot Luchtvering Voorzijde Links 7L8616039D

Steeds vaker maken autofabrikanten in het duurdere segment de keuze om personenwagens niet meer uit te rusten met stalen springvering in combinatie met traditionele schokdempers, maar in plaats daarvan te kiezen voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen maar ook de veiligheid ten goede. Het systeem werd in 1909 voor het eerst toegepast bij vrachtwagens, maar is het laatste decennia door de komst van zeer luxe auto’s en SUV’s aan een ware opmars bezig.

Hoe werkt luchtvering?

Wat is veerkracht?

Lucht bestaat uit luchtdeeltjes die te comprimeren zijn, wanneer lucht wordt gecomprimeerd onstaat druk. Bij het wegvallen van druk nemen deze luchtdeeltjes opnieuw hun oorspronkelijke vorm aan. Het principe van de luchtveer bestaat uit het samendrukken en uitzetten van lucht. Een luchtveer kan dus een spiraalveer vervangen.

De luchtveer bestaat in essentie uit niets anders dan een zuiger en een cilinder. De luchtbalgen of zuigers persen de aanwezige lucht samen in de cilinder. De veerkracht (= draagkracht) van een luchtveer wordt bepaald door de diameter van de cirkel van de zuiger en de aanwezige overdruk in de luchtveer.

Hoe groter de cirkel, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Kleine wijzigingen in het cirkeloppervlak kunnen al een groot verschil maken in de draagkracht van de luchtveer. Door de aanpassing van de druk in de luchtveer, kan de draagkracht en de stijfheid van de veer worden aangepast. Hoe minder lucht, hoe stugger de vering; hoe meer lucht, hoe soepeler de vering.

In- en uitveren

Als de luchtveer uitgeveerd is, is de diameter van de veerbalg het kleinst. Bij het inveren rolt de veerbalg langs de rolzuiger af. De diameter van de veerbalg is dan het grootst.

Hoe groter de diameter van de veerbalg, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Bij het inveren wordt de lucht in de veerbalg samengedrukt. Als er weinig lucht in de veer zit, ontstaat een harde (sportieve) vering. Zit er veel lucht in de veerbalg, ontstaat een zachte (comfortabele) vering.

Constructie van luchtveren

Men spreekt over luchtveren, als er alleen gebruik wordt gemaakt van lucht als veerelement (en geen vloeistoffen of andere gassen).
Luchtveren bestaan uit:
een bovenste behuizing met buitenmantel;
de veerbalg van de luchtveer;
eventueel : een hulpreservoir
een trillingsdemper (schokdemper) die in de veer geïntegreerd zit.

In een “volledig dragend” luchtveringsysteem zijn aan alle wielen alleen luchtveren als dragende veerelementen aangebracht. In “gedeeltelijk dragend” luchtveringsysteem zorgt een combinatie van stalen veren en gasdrukveren (met hydraulische of pneumatische regeling) voor de vering. (hulpvering)

Luchtvering personenwagens

Met behulp van een compressor wordt lucht in het expansievat opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (elektronisch ingesteld), slaat de compressor automatisch aan en vult deze het expansievat weer tot de gewenste druk.

Zodra de bestuurder de instelling van de vering verandert in het voertuig, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).

Voordelen luchtvering

Afstelling
Een luchtveringsysteem heeft als voordeel dat het heel precies kan worden afgesteld. Via een uitwendig reservoir aan de luchtveer kan omgeschakeld worden van een klein naar een groot luchtvolume. Een klein luchtvolume levert een stugge veer op; een groot volume geeft soepelheid. Daarnaast is ook de luchtdruk aanpasbaar.

Aangepaste demping per wiel
Via een elektronische regeleenheid kan bij de meeste merken de demping per wiel aangepast worden aan het wegdek: flexibeler bij slecht wegdek, en stugger op snelwegen. De bestuurder kan zelf ook het “karakter” van de vering bijstellen: zachter (comfort) of wat harder (sportief).

Regeling van de hoogte van het voertuig
Via de luchtvering kan ook de hoogte van het voertuig geregeld worden. Bij een zware belading bijvoorbeeld, wordt er automatisch voor gezorgd dat de personenwagen toch op optimale hoogte blijft. Ook kan er meer bodemvrijheid worden gecreëerd door de hoogte van de luchtvering in te stellen. Dit is vaak mogelijk bij terreinauto’s en SUV’s.

Comfort bij het in- en uitstappen
De luchtvering zorgt ook voor comfort bij het in- en uitstappen: de wagen wordt op dat ogenblik automatisch in hoogte verlaagd.

Verbeterde stabiliteit en aerodynamische eigenschappen
De luchtvering brengt een voertuig dat op snelheid is bovendien dichter bij de grond om zo de stabiliteit en de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Voor snelle ritten op de snelweg bijvoorbeeld, is het beter wanneer het voertuig lager ligt omwille van het verbruik en de stabiliteit.

Wenst u meer informatie of heeft u vragen omtrent luchtvering in het algemeen of luchtvering onderdelen in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

Airsus Luchtveringsystemen, uw partner in betaalbare after-market luchtvering onderdelen!