Luchtvering 2020

146 producten(en)

  1. BMW E70 E71 luchtleidingen luchtvering
  2. Valve Block Ventieleenheid 95535890300
    spare part
  3. Touareg 2 Valve Block Ventieleenheid 7P0698014
    spare part
  4. BMW 7-Serie G11 G12 luchtleidingen luchtvering
  5. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde met ADS 37106882824
  6. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde zonder ADS 37106897849
  7. Porsche Cayenne 9Y ventielblok | magneetventiel 958616013A
  8. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde zonder ADS 37106897850
  9. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde 37106882823
  10. BMW 5-Serie G31 veerbalg reparatieset links achterzijde 37106882823
  11. BMW 5-Serie G31 veerbalg reparatieset rechts achterzijde 37106882824
  12. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met ADS voorzijde links A2053204768
  13. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met ADS voorzijde rechts A2053204868
  14. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met 4Matic voorzijde rechts A2053205068
  15. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met 4Matic voorzijde links A2053204968
  16. Porsche Panamera 971 Luchtvering Compressor 971616006
  17. Mercedes V-Klasse Vito W447 Veerbalg achterzijde
  18. Mercedes V-Klasse Vito W448 Veerbalg achterzijde
  19. Mercedes S-Klasse W222 Veerpoot Voorzijde rechts Gereviseerd | A2223204813
  20. Mercedes S-Klasse W222 Veerpoot Voorzijde links Gereviseerd | A2223204713
  21. BMW 6-Serie G32 veerpoot rechts achterzijde zonder ADS | 37106866714
  22. BMW 6-Serie G32 veerpoot links achterzijde zonder ADS | 37106866714
  23. BMW 6-Serie G32 veerpoot rechts achterzijde met ADS | 37106885956
  24. BMW 6-Serie G32 veerpoot links achterzijde met ADS | 37106885955
  25. Mercedes Luchtfilter A2203200069
  26. Voss Koppeling 4mm | Automotive Knelringkoppeling
    spare part
  27. Voss Koppeling 6mm | Automotive Knelringkoppeling
    spare part
  28. Luchtvering Noodreparatieset 4mm
  29. Luchtvering reparatieset 6mm
  30. Compressor Isolatierubbers
  31. Jaguar XJ X350 Stuurmodule C2C 24172 C2C 37299
    spare part
  32. Mercedes C-Klasse W205 luchtvering compressor WABCO A0993200004
    spare part
  33. Audi Q7 veerbalg links achterzijde 4M0616001Q
  34. Audi Q7 4M veerbalg rechts achterzijde 4M0616002Q
  35. Tesla Model X Luchtvering Compressor 6006403-00-A
  36. OEM 5280 W4
    spare part

Steeds vaker maken autofabrikanten in het duurdere segment de keuze om personenwagens niet meer uit te rusten met stalen springvering in combinatie met traditionele schokdempers, maar in plaats daarvan te kiezen voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen maar ook de veiligheid ten goede. Het systeem werd in 1909 voor het eerst toegepast bij vrachtwagens, maar is het laatste decennia door de komst van zeer luxe auto’s en SUV’s aan een ware opmars bezig.

Hoe werkt luchtvering?

Wat is veerkracht?

Lucht bestaat uit luchtdeeltjes die te comprimeren zijn, wanneer lucht wordt gecomprimeerd onstaat druk. Bij het wegvallen van druk nemen deze luchtdeeltjes opnieuw hun oorspronkelijke vorm aan. Het principe van de luchtveer bestaat uit het samendrukken en uitzetten van lucht. Een luchtveer kan dus een spiraalveer vervangen.

De luchtveer bestaat in essentie uit niets anders dan een zuiger en een cilinder. De luchtbalgen of zuigers persen de aanwezige lucht samen in de cilinder. De veerkracht (= draagkracht) van een luchtveer wordt bepaald door de diameter van de cirkel van de zuiger en de aanwezige overdruk in de luchtveer.

Hoe groter de cirkel, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Kleine wijzigingen in het cirkeloppervlak kunnen al een groot verschil maken in de draagkracht van de luchtveer. Door de aanpassing van de druk in de luchtveer, kan de draagkracht en de stijfheid van de veer worden aangepast. Hoe minder lucht, hoe stugger de vering; hoe meer lucht, hoe soepeler de vering.

In- en uitveren

Als de luchtveer uitgeveerd is, is de diameter van de veerbalg het kleinst. Bij het inveren rolt de veerbalg langs de rolzuiger af. De diameter van de veerbalg is dan het grootst.

Hoe groter de diameter van de veerbalg, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Bij het inveren wordt de lucht in de veerbalg samengedrukt. Als er weinig lucht in de veer zit, ontstaat een harde (sportieve) vering. Zit er veel lucht in de veerbalg, ontstaat een zachte (comfortabele) vering.

Constructie van luchtveren

Men spreekt over luchtveren, als er alleen gebruik wordt gemaakt van lucht als veerelement (en geen vloeistoffen of andere gassen).
Luchtveren bestaan uit:
een bovenste behuizing met buitenmantel;
de veerbalg van de luchtveer;
eventueel : een hulpreservoir
een trillingsdemper (schokdemper) die in de veer geïntegreerd zit.

In een “volledig dragend” luchtveringsysteem zijn aan alle wielen alleen luchtveren als dragende veerelementen aangebracht. In “gedeeltelijk dragend” luchtveringsysteem zorgt een combinatie van stalen veren en gasdrukveren (met hydraulische of pneumatische regeling) voor de vering. (hulpvering)

Luchtvering personenwagens

Met behulp van een compressor wordt lucht in het expansievat opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (elektronisch ingesteld), slaat de compressor automatisch aan en vult deze het expansievat weer tot de gewenste druk.

Zodra de bestuurder de instelling van de vering verandert in het voertuig, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).

Voordelen luchtvering

Afstelling
Een luchtveringsysteem heeft als voordeel dat het heel precies kan worden afgesteld. Via een uitwendig reservoir aan de luchtveer kan omgeschakeld worden van een klein naar een groot luchtvolume. Een klein luchtvolume levert een stugge veer op; een groot volume geeft soepelheid. Daarnaast is ook de luchtdruk aanpasbaar.

Aangepaste demping per wiel
Via een elektronische regeleenheid kan bij de meeste merken de demping per wiel aangepast worden aan het wegdek: flexibeler bij slecht wegdek, en stugger op snelwegen. De bestuurder kan zelf ook het “karakter” van de vering bijstellen: zachter (comfort) of wat harder (sportief).

Regeling van de hoogte van het voertuig
Via de luchtvering kan ook de hoogte van het voertuig geregeld worden. Bij een zware belading bijvoorbeeld, wordt er automatisch voor gezorgd dat de personenwagen toch op optimale hoogte blijft. Ook kan er meer bodemvrijheid worden gecreëerd door de hoogte van de luchtvering in te stellen. Dit is vaak mogelijk bij terreinauto’s en SUV’s.

Comfort bij het in- en uitstappen
De luchtvering zorgt ook voor comfort bij het in- en uitstappen: de wagen wordt op dat ogenblik automatisch in hoogte verlaagd.

Verbeterde stabiliteit en aerodynamische eigenschappen
De luchtvering brengt een voertuig dat op snelheid is bovendien dichter bij de grond om zo de stabiliteit en de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Voor snelle ritten op de snelweg bijvoorbeeld, is het beter wanneer het voertuig lager ligt omwille van het verbruik en de stabiliteit.

Wenst u meer informatie of heeft u vragen omtrent luchtvering in het algemeen of luchtvering onderdelen in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

Airsus Luchtveringsystemen, uw partner in betaalbare after-market luchtvering onderdelen!