Luchtvering 2023 2021 2016

264 producten(en)

  1. BMW 5-serie F11 Ventielblok | 2-weg magneetventiel | Valve Block Luchtvering
    spare part
  2. BMW E70 E71 luchtleidingen luchtvering
  3. Jaguar XJ Serie X351 MK4 Luchtvering Compressor AMK C2D5825
    spare part
  4. Valve Block Ventieleenheid 95535890300
    spare part
  5. Porsche Panamera Valve Block Ventieleenheid 97035815302
  6. Porsche Panamera 970 luchtvering compressor 97035815109
    spare part
  7. Touareg 2 Valve Block Ventieleenheid 7P0698014
    spare part
  8. JEEP GRAND CHEROKEE LUCHTVERING COMPRESSOR | JWK2-A314-ADFU
  9. Porsche Panamera 970 luchtvering compressor 97035815109
  10. 7P0616006E
  11. BMW 7-Serie G11 G12 luchtleidingen luchtvering
  12. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde met ADS 37106882824
  13. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde zonder ADS 37106897849
  14. Volkswagen Phaeton 3D kruisventiel | ventielblok 3D0616013B
    spare part
  15. Porsche Cayenne 9Y ventielblok | magneetventiel 958616013A
  16. BMW 5-Serie G31 veerpoot rechts achterzijde zonder ADS 37106897850
  17. BMW 5-Serie G31 veerpoot links achterzijde 37106882823
  18. BMW 5-Serie G31 veerbalg reparatieset links achterzijde 37106882823
  19. BMW 5-Serie G31 veerbalg reparatieset rechts achterzijde 37106882824
  20. VW Touareg 7P veerpoot rechts voorzijde 7P6616040K
  21. VW Touareg 7P veerpoot links voorzijde 7P6616039R
  22. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met ADS voorzijde links A2053204768
  23. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met ADS voorzijde rechts A2053204868
  24. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met 4Matic voorzijde rechts A2053205068
  25. Mercedes C-Klasse W205 veerpoot met 4Matic voorzijde links A2053204968
  26. Porsche Panamera 971 Luchtvering Compressor 971616006
  27. Mercedes V-Klasse Vito W447 Veerbalg achterzijde
  28. Mercedes V-Klasse Vito W448 Veerbalg achterzijde
  29. Porsche Panamera 971 Ventielblok Luchtvering | Ventieleenheid 971616056
  30. Mercedes C-Klasse W206 compressorunit Continental A2063203407
    spare part
  31.  Mercedes E-Klasse W214/S214/X214 (2023-)  compressorunit Continental [Refnummer]
    spare part
  32. Mercedes GLC C254/X254 compressorunit Continental A2543207002
    spare part
  33.  Mercedes E-Klasse W214/S214/X214 (2023-)  compressorunit Continental [Refnummer]
    spare part
  34. Mercedes S-Klasse W222 Veerpoot Voorzijde rechts Gereviseerd | A2223204813
  35. Mercedes S-Klasse W222 Veerpoot Voorzijde links Gereviseerd | A2223204713
  36. BMW 6-Serie G32 veerpoot rechts achterzijde zonder ADS | 37106866714

Steeds vaker maken autofabrikanten in het duurdere segment de keuze om personenwagens niet meer uit te rusten met stalen springvering in combinatie met traditionele schokdempers, maar in plaats daarvan te kiezen voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen maar ook de veiligheid ten goede. Het systeem werd in 1909 voor het eerst toegepast bij vrachtwagens, maar is het laatste decennia door de komst van zeer luxe auto’s en SUV’s aan een ware opmars bezig.

Hoe werkt luchtvering?

Wat is veerkracht?

Lucht bestaat uit luchtdeeltjes die te comprimeren zijn, wanneer lucht wordt gecomprimeerd onstaat druk. Bij het wegvallen van druk nemen deze luchtdeeltjes opnieuw hun oorspronkelijke vorm aan. Het principe van de luchtveer bestaat uit het samendrukken en uitzetten van lucht. Een luchtveer kan dus een spiraalveer vervangen.

De luchtveer bestaat in essentie uit niets anders dan een zuiger en een cilinder. De luchtbalgen of zuigers persen de aanwezige lucht samen in de cilinder. De veerkracht (= draagkracht) van een luchtveer wordt bepaald door de diameter van de cirkel van de zuiger en de aanwezige overdruk in de luchtveer.

Hoe groter de cirkel, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Kleine wijzigingen in het cirkeloppervlak kunnen al een groot verschil maken in de draagkracht van de luchtveer. Door de aanpassing van de druk in de luchtveer, kan de draagkracht en de stijfheid van de veer worden aangepast. Hoe minder lucht, hoe stugger de vering; hoe meer lucht, hoe soepeler de vering.

In- en uitveren

Als de luchtveer uitgeveerd is, is de diameter van de veerbalg het kleinst. Bij het inveren rolt de veerbalg langs de rolzuiger af. De diameter van de veerbalg is dan het grootst.

Hoe groter de diameter van de veerbalg, hoe groter de draagkracht van de luchtveer. Bij het inveren wordt de lucht in de veerbalg samengedrukt. Als er weinig lucht in de veer zit, ontstaat een harde (sportieve) vering. Zit er veel lucht in de veerbalg, ontstaat een zachte (comfortabele) vering.

Constructie van luchtveren

Men spreekt over luchtveren, als er alleen gebruik wordt gemaakt van lucht als veerelement (en geen vloeistoffen of andere gassen).
Luchtveren bestaan uit:
een bovenste behuizing met buitenmantel;
de veerbalg van de luchtveer;
eventueel : een hulpreservoir
een trillingsdemper (schokdemper) die in de veer geïntegreerd zit.

In een “volledig dragend” luchtveringsysteem zijn aan alle wielen alleen luchtveren als dragende veerelementen aangebracht. In “gedeeltelijk dragend” luchtveringsysteem zorgt een combinatie van stalen veren en gasdrukveren (met hydraulische of pneumatische regeling) voor de vering. (hulpvering)

Luchtvering personenwagens

Met behulp van een compressor wordt lucht in het expansievat opgeslagen.
Als de luchtdruk onder een bepaalde waarde zakt (elektronisch ingesteld), slaat de compressor automatisch aan en vult deze het expansievat weer tot de gewenste druk.

Zodra de bestuurder de instelling van de vering verandert in het voertuig, zorgt een magneetklep ervoor dat er lucht in of uit de luchtveer wordt geleid. Zo wordt de soepelheid van de vering geregeld (weinig lucht = stugge vering; veel lucht = soepele vering).

Voordelen luchtvering

Afstelling
Een luchtveringsysteem heeft als voordeel dat het heel precies kan worden afgesteld. Via een uitwendig reservoir aan de luchtveer kan omgeschakeld worden van een klein naar een groot luchtvolume. Een klein luchtvolume levert een stugge veer op; een groot volume geeft soepelheid. Daarnaast is ook de luchtdruk aanpasbaar.

Aangepaste demping per wiel
Via een elektronische regeleenheid kan bij de meeste merken de demping per wiel aangepast worden aan het wegdek: flexibeler bij slecht wegdek, en stugger op snelwegen. De bestuurder kan zelf ook het “karakter” van de vering bijstellen: zachter (comfort) of wat harder (sportief).

Regeling van de hoogte van het voertuig
Via de luchtvering kan ook de hoogte van het voertuig geregeld worden. Bij een zware belading bijvoorbeeld, wordt er automatisch voor gezorgd dat de personenwagen toch op optimale hoogte blijft. Ook kan er meer bodemvrijheid worden gecreëerd door de hoogte van de luchtvering in te stellen. Dit is vaak mogelijk bij terreinauto’s en SUV’s.

Comfort bij het in- en uitstappen
De luchtvering zorgt ook voor comfort bij het in- en uitstappen: de wagen wordt op dat ogenblik automatisch in hoogte verlaagd.

Verbeterde stabiliteit en aerodynamische eigenschappen
De luchtvering brengt een voertuig dat op snelheid is bovendien dichter bij de grond om zo de stabiliteit en de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Voor snelle ritten op de snelweg bijvoorbeeld, is het beter wanneer het voertuig lager ligt omwille van het verbruik en de stabiliteit.

Wenst u meer informatie of heeft u vragen omtrent luchtvering in het algemeen of luchtvering onderdelen in het bijzonder, neem dan contact met ons op.

Airsus Luchtveringsystemen, uw partner in betaalbare after-market luchtvering onderdelen!